چرا؟؟؟؟؟؟
نوشته شده توسط : نويسندش

 

 عامل درخشندگي موها چيست؟

مو با لايه‌اي از"سبوم" پوشيده شده است كه نوعي روغن طبيعي است
و توسط غدد سباسه (چربي) ساخته مي‌شود كه در مجاورت هر پياز مو در پوست سر قراردارند.سبوم درخشش موها را سبب مي‌شود و در حفظ رطوبت طبيعي مو موثر است.

مقدار چربي ترشح شده توسط غدد سباسه تعيين مي‌كند كه آيا مو خشك، چرب يا طبيعي است. در عين حال استفاده از شامپوي قوي، يا هواي خشك بادي مي‌تواند روغن‌هاي طبيعي مو را از آن جدا نموده، خشكي و كدرشدن مو را سبب شود.

ترشح غدد چربي توسط هورمون‌هايي كنترل مي‌شود كه در عروق خوني پوست سر جريان دارند.

در دوره‌هايي كه تغييرات شديد هورموني رخ مي‌دهد، مانند بلوغ، نوجواني، پس از زايمان و يائسگي، شرايط و ظاهر فيزيكي موها به شدت تحت تأثير قرار مي‌گيرد.

 

چرا مردها طاس می‌شوند؟

ریزش مو با الگوی مردانه (MPHL) نتیجه دو عامل تاثیر ژنتیکی (احتمالا مربوط به بیش از یک ژن، و نه لزوما ژن‌های طرف مادری) و تغییرات هورمونی در بزرگسالی است.
هورمون مردانه دی‌هیدرواپی‌آندرسترون باعث می‌شود که موهای قدیمی بر روی پوست سر به طور پیشرونده‌ای با موهای کوتاه‌تر و نازک‌تر جایگزین شوند و این پدیده با الگویی قابل‌پیش‌بینی، از شقیقه‌ها و فرق سر آغار می‌شود.

اما مردها ممکن است بخواهند بدانند چرا این پدیده رخ می‌دهد.

خوب، حقیقت این است که اینکه افرادی وجود دارند که به طور ژنتیکی مستعد طاسی هستند، نشان می‌دهد که از دست دادن موهای یک فرد ممکن است دارای امتیاز تکاملی است (یا قبلا چنین امتیازی داشته است(

از آنجایی که جفت‌ها بر اساس ارزش ژنتیکی انتخاب می شوند، یک صفت فیزیکی که نفوذ ژنتیکی را تشدید می‌کند، با احتمال بیشتری در گونه‌ها انتشار می‌یابد.

یک فرد طاس ممکن است بیانگر مرحله پیشرفته بلوغ جسمی و اجتماعی یک مرد باشد.

داشتن چنین ظاهری می‌تواند مرتبه فرد را در یک گروه اجتماعی بالاتر ببرد و نیز رفتار کمتر پرخاشگرانه از سوی سایر رقبای مذکر را باعث شود، چرا که چنين فردي مرحله رقابت برای همسرگزینی را پشت سر گذاشته است، و شاید با احتمال بیشتر نقش مربی را برای جوانترها ایفا می‌کند.

 

چرا نوشابه‌ها گازدار می‌شود؟

هر قوطی یا بطری نوشابه‌هایی مانند کوکاکولا حاوی گاز دی‌اکسیدکربن است که در فشارهای بالا و درجه حرارت پایین در مایع حل شده است.
اضافه‌کردن دی‌اکسیدن کربن به نوشابه یک اسید ضعیف ایجاد می‌کند که هم مزه اندکی تند آنها را باعث می شود و هم به عنوان نگهدارنده عمل می‌کند.

هنگامی در بطری یا فوطی نوشابه را باز می‌کنید، فشار درون آن کاهش می‌یابد، و درنتبجه دی‌اکسیدکربن محلول به گار تبدیل می‌شود و به صورت حباب‌هایی خارج می‌شود.

اگر یک قوطی یا بطری نوشابه باز‌شده را برای مدتی طولانی به حال خود بگذارید و بعد آن را بنوشید، متوجه خواهید شد که نه تنها دیگر حباب‌های گار در آن ظاهر نمی‌شود، بلکه مزه تند خاص خود را هم از دست داده است.

صنعت نوشابه‌سازی بزرگترین بازار منفرد برای دی‌اکسیدکربن است، اما استفاده از دی‌اکسیدکربن به همین مورد ختم نمی‌شود.

دی‌اکسیدکربن جامد بهتر از آب یخ‌زده می‌تواند مواد را سرد کند و این دی‌اکسیدکربن جامد یا یخ خشک برای سرد و منجمد کردن غذاها به کار می‌رود.

 

 علت سکسکه چیست؟

 

سکسکه ناشی از انقباض دیافراگم، پرده عضلانی درون قفسه سینه است که نقش مهمی در تنفس دارد.

در هنگام دم یا فروبردن هوا دیافراگم منقبض و در هنگام بازدم یا بیرون دادن هوا دیافراگم شل می‌شود.

سکسکه یک فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیرارادی در دیافراگم است.

سازو کار ایجاد سکسکه

معده‌مملو از غذا می‌تواند دیافراگم را تحریک کند و باعث رشته‌ای از سکسکه‌ها شود.
ورزش یا استرس نیز می‌توانند حمله سکسکه را برانگیزند. اما سکسکه اغلب بدون علت مشخصی رخ می‌دهد.

یک فرضیه این است که سکسکه ممکن است بازمانده‌ای از یک بازتاب ابتدایی مکیدن مربوط به دوران نوزادی- باشد. سکسکه هر کارکردی که در قدیم داشته، در زندگی امروز بیشتر  آزارنده است و هر کسی مدعی است که راه علاجی برای آن سراغ دارد.

شیوه‌‌هایی از نگهداشتن نفس،ترساندن ناگهانی،مکیدن قند، نوشیدن آب در حالت وارونه یا حتی انجام دادن ملایم مانور هیلمیک که در اصل برای خارج کردن لقمه گیر کرده در گلو به کار می‌رود.

بسیاری از این اقدامات در واقع به علت متوقف‌کردن موقت ریتم تنفس موثر واقع می‌شوند.

 

 

 

چرا هنگام سرما مي‌لرزيم؟

 

بدن شما نياز دارد درجه حرارت مركزي خود را در حد 36.9 درجه حفظ كند.
مغز شما براي جلوگيري از كاهش بيش از حد دماي بدن(هيپوترمي) و ساير عواقب سرد شدن درون آن به دقت درجه حرارت بدن را تحت نظارت دارد.

اگر سطح پوست بيش از حد خنك شود، گيرنده‌اي پوست پيام‌هايي را به مغز مي‌فرستند كه رشته‌اي از شگردهاي گرم‌كننده را به راه مي‌اندازد.

لرزيدن يكي از اين تاكتيك‌هاست، كه در ان عضلات شما با سرعت زياد منقبض و منبسط مي‌شوند. علاوه بر جنبيدن عضلات دست و پا، عضلات فك هم ممكن است شروع به لرزش كند و در نتيجه دندان‌هايتان به هم بخورد.

اين فعاليت غيرارادي عضلاني گرما توليد مي‌كند كه به بدن كمك مي‌كند تا درجه حرارتش را بالا ببرد. اين حالت همچنين هشداري براي شماست كه خود را به پناهگاهي گرم و نوشيدني داغ برسانيد.

 

 

چرا پشه‌ها دم گوش ما وزوز می‌کنند؟

تعهد یک مادر به پرورش کودک حتی اگر ناشی از جبر زیست‌شناختی باشد، رفتارهای شگفت‌آوری را باعث مي‌شود.
پدرها توجه کنند. حتی در یکی از 3000 گونه شناخته شده پشه‌ها یک پشه نر پیدا نمی‌کنید که حاضر باشد به خاطر بچه‌‌هایش خون بخورد.
در اغلب گونه‌های پشه‌جانور ماده برای کمک به تولید تخمک علاوه بر رژیم غذایی معمول شیره گیاهی به خوردن یک وعده خون نیاز دارد.
پشه‌های ماده برای یافتن قربانیانشان نشانه‌هایی مانند حرارت، رطوبت و خروج دی‌اکسید کربن بدن را دنبال می‌کنند.
به خصوص دی‌اکسیدکربنی که ما با تنفس از بدن خارج می‌کنیم، پشه‌‌ها را به سمت سر‌های ما جلب می‌کند، و آنها با پرواز در آنجا به دنبال محلی برای خون‌خواری می‌گردند.

وزوزی که پیش از فروکردن خرطوم تیز پشه به درون بدن‌تان برای مکیدن خون می‌شنوید، چیزی نیست جز صدایی با فرکانس بالا ناشی از به هم خوردن سریع بال‌های پشه.

 

 

چرا یخ لغزنده است؟

یک قرن و نیم بررسی لازم بود تا این مسئله را حل کند که لایه نازک آب مایع در بالای یخ جامد باعث لغزندگی آن می‌شود.
تحرک این لایه مایع باعث می‌شود که با وجود نازک بودن آن حرکت برروی آن مشکل شود.
اما در این مورد توافق وجود ندارد که چرا یخ – بر خلاف اغلب جامدات دیگر- دارای چنین لایه‌ای از شکل مایعش بر روی خودش است.

دانشمندان مدت‌های درازی استدلال می‌کردند از آنجا که آب دارای این خاصیت غیرمعمول است که در شکل جامدش تراکم کمتری نسبت به شکل مایعش دارد، با افزایش فشار می‌توان نقطه ذوب آ ن را پایین آورد.

با وجود اینکه این نظر صحیح است، اما حتی نوک تیز‌ترین اسکیت‌ها هم نقطه ذوب را تنها چند درجه بالا مي‌برند و نظریه فشار نمی‌تواند وجود لایه آب بر روی یخ را توجیه کند، مگر اینکه یخ قبلا به قدر کافی گرم شده باشد.

قضیه دیگری باید در کار باشد. برخی از تحقیقات بیانگر آن است که اصطکاک ناشی از کفش، اسکیت یا تایر در حال حرکت حرارت لازم برای ذوب یخ را فراهم می‌کند.

اما اگر اصلا کفش حرکت نکند چه؟

نظریه دوم پیشنهاد می‌کند یخ ذاتا دارای یک لایه مایع است، که ناشی از حرکت مولکول‌های سطحی آن است که در بالای خود دیگر مولکولی برای وصل‌شدن ندارند و بنابراین برای پایدار شدن به اطراف حرکت می‌کنند.

شاید هم لغزندگی یخ را باید به ترکیبی از این دو نظریه مربوط باشد.

 

 

کره زمین با چه سرعتی می‌چرخد؟

همه ما به عنوان مسافران بر روی کره زمین با سرعتی بیش 100 هزار کیلومتر در ساعت به دور خورشید می‌چرخیم.
و به این دورنمای سرگیجه‌‌آور این حقیقت را هم اضافه کنید که ما مسافران زمین با سرعتی بیش از 1600 کیلومتر در ساعت (در خط استوا) به دور خودمان هم می چرخیم این چرخش باعث برآمده شدن کره زمین به بیرون در استوا می‌شود(

البته این سرعت‌ها نسبی هستند (به ترتیب نسبت به خورشید و نسبت به محور قطبی کره زمین(

دلیل این که ما این سرعت سرگیجه‌آور را حس نمی‌کنیم، همان دلیلی است که باعث می‌شود هنگامی هواپیمایی که ما درون آن نشسته‌ایم با سرعت ثابتی حرکت می‌کند، ما متوجه سرعت آن نشویم.

سرعت تنها در ارجاع به یک جسم دیگری که با سرعت متفاوتی حرکت می‌کند قابل اندازه‌گیری است، و هنگامی که در یک چارچوب ارجاع ثابت قرار داریم، نمي‌توانیم سرعتی را حس کنیم.

بنابراین تعجب نکنید که به شما بگوییم کل منظومه شمسی با سرعت تقریبا باورنکردنی بیش از 900000 کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان ما می‌چرخد و خود کهکشان ما نیز نسبت به سایر کهکشان‌های موجود در جهان در حال حرکت است. و بالاخره اینکه کل جهان نیز در حال حرکت است.

 

آیا کره زمین واقعا دارد گرم می‌شود؟

اگر کره زمین دارد گرم می‌شود، چرا هنوز زمستان‌ها با آب و هوای بسیار سرد در برخی از مناطق روبرو هستیم؟
این حقیقت که سیاره ما دارد گرم می‌شود، به معنای آن نیست که دیگر زمستانی در کار نخواهد بود. در واقع دقیقا به علت پدیده "گرمایش جهانی" ممکن است برف‌های سنگینی هم ببارد. باور نمی‌کنید؟

اجماع دانشمندان بر این است که میانگین دمای کره زمین در صد سال گذشته بیش از نیم درجه سانتی‌گراد بالا رفته است. با ادامه این روند گرم‌شدن وضعیت آب و هوایی شدت بیشتری پیدا می‌کند و بسیاری مناطق بارش‌های سنگین‌‌تری را به صورت باران و برف متحمل خواهند شد.

هنگامی که دمای اقیانوس‌ها بالا می‌رود، آب بیشتری به صورت بخار وارد جو می‌شود. هنگامی که این توده هوای مرطوب از فراز اقیانوس‌ها به سوی خشکی‌ها حرکت می‌کند، توفان‌های شدیدتری رخ می‌دهد.

این به هم خوردن الگوهای طبیعی آب و هوا همچنین به معنای آن است که در حالیکه برخی از نقاط جهان دچار سیلاب و توفان‌های برف شدیدتر می‌شوند، نقاط دیگر از سهم همیشگی باران و برف خود محروم می‌شوند و درآنها خشکسالی رخ می‌دهد. به عبارت دیگر ممکن است برخی از جنگل‌ها به بیابان بدل شوند.

تکنیک های ابتدایی جرم شناسی

نخستین کالبد شکافی ثبت شده درسال 44 قبل ازمیلاد مسیح ، درمورد جولیوس سزار فرمانروای روم باستان انجام شد؛ سزار جمعی ازاعضای سنای روم، که می خواستند قدرت اورا تصاحب کنند، تاحد مرگ خنجر زده بودند. پس ازآن، پزشکی به نام انتیس تیوس جراحات وصدمه ی ناشی ازضربه های خنجر وارد برپیکرسزار را معاینه کرد. انتیس تیوس، نتیجه گرفت که گرچه 23 ضربه ی خنجر به پیکرسزار زده بودند، تنها یکی از ضربه ها، که مستقیما به قلب اواصابت کرده مرگباربود.
اگرچه کالبدشکافی می توانست علت مرگ را مشخص کند، اما درعهد باستان چنان که باید انجام نمی شد زیرا ، بسیاری ازفرهنگ ها براین باوربودند که برای رسیدن روح شخص به زندگی ابدی باید پیکر اودست نخورده باشد. ازآنجا که کالبد شکافی متضمن جداکردن بخش های بدن است ، دربسیاری ازفرهنگ های باستان ، با وحشت وبدبینی به آن نگریسته می شد.

|
امتیاز مطلب : 107
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: